Kongresu-PSPS

Polska Fundacja Pomocy Dzieciom Niedosłyszącym-ECHO-gościem Jubileuszowego Kongresu PSPS

Podczas Jubileuszowego XXV Kongresu Polskiego Stowarzyszenia Protetyków Słuchu Aleksandra Włodarska vel Głowacka- prezes Polskiej Fundacji Pomocy Dzieci Niedosłyszącym-ECHO-, psycholożka, trenerka TSR, matka niesłyszącego Damiana przybliżyła uczestnikom Kongresu temat: „Wpływ niedosłuchu na życie człowieka”.

Wysłuchaliśmy fragmentu utworu fortepianowego Księżycowa Sonata  w wykonaniu Grzegorza Płonki, który poprzez muzykę kontaktuje się ze światem. Nikifor fortepianu, Beethovenem z Murzasichla- mówią o nim inni ludzie. Grzegorz Płonka jest kompozytorem, pianistą, wydał płytę pt. “Słyszę światło księżyca”. Przez kilkanaście lat wszyscy myśleli, że jest dzieckiem autystycznym. Dopiero gdy miał 14 lat okazało się, że jest dotknięty głębokim niedosłuchem. Grzegorz mimo niedosłuchu ma słuch muzyczny i wielki talent. Wygrał w 2015 roku I Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Dzieci, Młodzieży i Dorosłych z Zaburzeniami Słuchu „Ślimakowe rytmy”. Został „Człowiekiem bez Barier” w 2016 roku. W 2021r  powstał film fabularny „SONATA” opowiadający o życiu  Grzegorza i jego rodzinie, który na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni 2021 zdobył Nagrodę Publiczności, a aktor odgrywający rolę Grzegorza, otrzymał nagrodę za Debiut Aktorski.( Reżyseria i scenariusz: Bartosz Blaschke Wykonawcy: Michał Sikorski, Małgorzata Foremniak, Łukasz Simlat, Lech Dyblik, Irena Melcer, Barbara Wypych, Jerzy Stuhr, Roman Gancarczyk, Konrad Kąkol). Obejrzeliśmy zwiastun filmu SONATA. Następnie pani Aleksandra przedstawiła charakterystykę funkcjonowania osób Głuchych/słabosłyszących. Zaznaczyła, że największe problemy osoby Głuche/słabosłyszące mają z  komunikowaniem się z osobami słyszącymi oraz brakiem dostępu do informacji. Dowiedzieliśmy się jakie zmysły i zdolności kompensują brak słuchu. Jak wzrok, węch i dotyk wspomagają te osoby w funkcjonowaniu. Następnie prelegentka opowiedziała o konsekwencjach utarty słuchu. Zwróciła uwagę na trzy zagrożone grupy- dzieci, młodzież szkolną i seniorów. Dowiedzieliśmy się że, czynniki wpływające na słuch to wiek, w jakim nastąpiła utrata słuchu, rodzaj i stopień utraty słuchu, sposób protezowania, metoda porozumiewania się z otoczeniem, środowisko okresu dzieciństwa i wieku szkolnego, aktualne warunki i zasoby rodzinne, cechy osobowościowe oraz współwystępowanie innych wad. Przesiewowe badania słuchu, wczesna diagnoza oraz odpowiednie protezowanie (aparaty słuchowe, implanty ślimakowe) pozwalają na bardzo wczesną rehabilitację słuchu i mowy co daje wspaniałe efekty i pomaga  w funkcjonowaniu tych osób w świecie słyszących rówieśników. Aby rezultaty były zadawalające niezbędne jest całościowe podejście do osoby Głuchej/słabosłyszącej, co czyni od 26 lat Polska Fundacja Pomocy Dzieciom Niedosłyszącym-ECHO- opierając się na wypracowanym po przez lata doświadczeń Holistycznym Modelu Wsparcia Osób Niesłyszących Fundacji-ECHO-w skrócie -ECHO-PROGRES. Dowiedzieliśmy się o działalności Fundacji i jej podopiecznych oraz uzyskanych w 2021 nagrodach (Lodołamacze 2021- statuetka w Regionalnym Konkursie – I miejsce w kategorii Instytucje oraz II miejsce i srebrny medal Lodołamaczy w Konkursie  Ogólnopolskim ). Przedstawiono nam jak brak słuchu wpływa na rodzinę i otoczenie osoby Głuchej/słabosłyszącej. Rodzina to jeden wielowymiarowy organizm i zmiana jednego elementu niesie za sobą zmianę wszystkich innych. Jest to rudny proces zmian i rozwoju wszystkich członków rodziny oraz otoczenia osoby dotkniętej niedosłuchem. Pani Aleksandra zwróciła również uwagę na CODA (dorosłe słyszące dzieci  niesłyszących rodziców) i KODA (słyszące dzieci do 18 roku życia niesłyszących rodziców ). Problemy z jakim borykają się na co dzień te osoby i zadania jakie stawiają przed nimi niesłyszący rodzice oraz otoczenie nie należą do łatwych i pozostawiają u nich ślady na całe życie. Przedstawiono nam  również obowiązujący w społeczności Głuchych Savoir – vivre oraz elementy Kultury Głuchych (Deaf Art, symbole, motywy ważne dla tej społeczności).

Głusi/słabosłyszący to tacy sami ludzie jak my, słyszący, może trochę inaczej spostrzegają świat, ale mają takie same emocje, marzenia, sukcesy i porażki. Mimo codziennie pokonywanych barier i piętrzących się problemów są w pełni wartościowymi ludźmi, kochającymi życie i świat.